سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تدبیر پیر را از دلیرى جوان دوست‏تر مى‏دارم . [ و در روایتى است ] از حاضر و آماده بودن جوان براى کارزار . [نهج البلاغه]
چهارشنبه 86 مهر 18 , ساعت 12:56 عصر

اشکان دژاگه، بازیکن ایرانی الاصل تیم ملی فوتبال جوانان آلمان، از بازی برابر تیم فوتبال جوانان اسرائیل خودداری کرده و این مساله جنجال هایی در کشور آلمان ایجاد کرده است.

قرار است تیم ملی جوانان آلمان روز جمعه در چارچوب دیدارهای مقدماتی جام زیر 21 سال ملتهای اروپا با تیم اسرائیل در شهر تل آویو بازی کند.

دو روز پیش اعلام شد اشکان دژاگه، که در تهران به دنیا آمده و در کودکی به آلمان مهاجرت کرده است، از سرمربی تیم آلمان خواسته او را از ترکیب تیم ملی آلمان در برابر اسرائیل کنار بگذارد.

دژاگه 21 ساله دلیل این تصمیم خود را "مسائل شخصی" عنوان کرده است و سرمربی تیم این درخواست او را پذیرفته است.

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان نیز در بیانیه ای که در وب سایت این فدراسیون منتشر کرده، اعلام کرده است که به تصمیم سرمربی تیم احترام می گذارد.

تئو زوانزایگر گفته است: "من این درخواست را پذیرفتم چون به دلایل شخصی بود. اما من این موضوع را که یک بازیکن تیم ملی آلمان به دلیل جهان بینی اش از شرکت در یک مسابقه فوتبال خودداری کند، نخواهم پذیرفت."

شورای مرکزی یهودیان آلمان، بزرگترین سازمان یهودیان در آلمان، از تصمیم فدراسیون فوتبال آلمان شدیدا انتقاد کرده و خواستار اخراج دژاگه از تیم ملی جوانان آلمان شده است.

رئیس این شورا گفته است مدارای فدراسیون فوتبال آلمان با اشکان دژاگه در این موضوع، "یک توهین آشکار" است.

رئیس فراکسیون ورزش پارلمان آلمان نیز تصمیم دژاگه را "کاملا غیرقابل قبول" خوانده است.

اشکان دژاگه ، که در حال حاضر بازیکن تیم باشگاهی هرتابرلین است، هم گذرنامه ایرانی و هم گذرنامه آلمانی دارد.

در یکی دو سال اخیر صحبتهایی مبنی بر حضور دژاگه در تیم ملی ایران مطرح شده بود و حتی در یک مورد یکی از مربیان تیم ملی ایران برای مذاکره با او به آلمان رفت.

اما در آن زمان دژاگه اعلام کرد قصد ندارد فعلا در این باره تصمیم بگیرد. البته او حضور در تیم ملی ایران را رد نکرد.

تصور بعضی کارشناسان بر این است که اگر دژاگه شانس حضور در تیم ملی فوتبال بزرگسالان آلمان را نداشته باشد، پیشنهاد حضور در تیم ملی ایران را خواهد پذیرفت.

چند سال پیش فریدون زندی که شرایطی مشابه اشکان دژاگه داشت به تیم ملی ایران پیوست و این تیم را در رقابتهای جام جهانی 2006 آلمان همراهی کرد.

این اولین بار نیست که یک ورزشکار ایرانی از حضور در برابر حریفان اسرائیلی اش سر باز می زند.

جمهوری اسلامی ایران کشور اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و در گذرنامه های ایرانی ذکر شده که دارندگان این گذرنامه حق سفر به "سرزمین های اشغالی"، نامی که در ایران به اسرائیل اطلاق می شود، را ندارند.در سالهای بعد از انقلاب سال 1979 ایران بسیاری از ورزشکاران ایرانی در برابر ورزشکاران اسرائیلی حاضر نشده اند